نظر اسلام در مورد موسیقی که از مصادیق لهو و لعب است و در مورد آواز خواندن و غنا:
در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که مومنین را از لهو و لعب و خوشگذرانی نهی کرده است.
همچنین از شنیدن قول باطل و خریدن آن و اهمیت دادن به آن . و در روایات به زیبایی تمام مصادیق لهو ولعب بیان شده اند.
باید دقت کرد که بین موسیقی و غنا تفاوت وجود دارد .
موسیقی به صدایی گفته میشود که از ابزار لهو و لعب همچون ( تار، سه تار، سنتور، عود، تنبور، قانون، قیچک، کمانچه، نی، تنبک، دف، پیانو، ویلا، کلارینت، فلوت، هورن، ترومپت و سازهای کوبهای ) خارج میشود .
غنا یعنی آواز خواندن . متنی که با صدای یک انسان خوانده میشود
(تعریف موسیقی به موسیقی غنایی و موسیقی غیرغنایی یک تعریف غلط است و چرا که موسیقی اساسا با آواز خواندن متفاوت میباشد برای درک این مطلب باید به کتاب لغت رجوع کنید و وازه غنا را بیابید که واژه غنا به معنای اصل آواز خواندن میباشد )
نکته : موضوع لهو و لعب در قرآن از موضوع موسیقی قابل تفکیک و جدا سازی نیست چرا که نتیجه استفاده از ابزار لهو و لعب که به شدت مورد نهی قرار گرفته اند همین موسیقی خواهد بود)
ابتدا تعدادی از آیات را مشاهده کنید و بعد روایات کتاب کافی را.
سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ(۱)
منزهى تو اى که نیست معبودى جز تو فریاد فریاد بِرَهان ما را از آتش اى پروردگار(1)
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا کَریمُ یا مُقیمُ یا عَظیمُ یا قَدیمُ یا عَلیمُ یا حَلیمُ یا حَکیمُ سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ (۲)
خدایا از تو مى خواهم به حق نامت اى خدا اى بخشاینده اى مهربان اى بزرگوار اى برپا دارنده اى بزرگ اى قدیم اى دانا اى بردبار اى فرزانه منزهى تو اى که معبودى جز تو نیست فریاد فریاد بِرَهان ما را از آتش اى پروردگار من (۲)
یا سَیِّدَ السّاداتِ یا مُجیبَ الدَّعَواتِ یا رافِعَ الدَّرَجاتِ یا وَلِىَّ الْحَسَناتِ یا غافِرَ الْخَطیئاَّتِ یا مُعْطِىَ الْمَسْئَلاتِ یا قابِلَ التَّوْباتِ یا سامِعَ الاْصْواتِ یا عالِمَ الْخَفِیّاتِ یا دافِعَ الْبَلِیّاتِ (۳)
اى آقاى آقایان اى اجابت کننده دعاها اى بالا برنده مرتبه ها اى صاحب هر نیکى اى آمرزنده گناهان اى دهنده خواسته ها اى پذیرنده توبه ها اى شنونده صداها اى داناى اسرار پنهانى اى برطرف کننده بلاها (۳)